Hoď ma hore
prihlásenie:
Registrácia  |  Zabudnuté heslo
tu sa nachádzate: hlavná stránka  politika  téma
kategórie:  

Trump řekl, že turecká vojenská operace v Sýrii je „špatný nápad“

21
reakcií
132
prečítaní
Tému 9. októbra 2019, 22:24 založil Kasafran.

podobné témy:



1.
označiť príspevok

Kasafran
   včera, 22:24 avatar
Trump řekl, že turecká vojenská operace v Sýrii je „špatný nápad“
© Sputnik / Ateea Al-Ateea
22:13, 09.10.2019

USA neschvalují tureckou vojenskou operaci v Sýrii a považují to za „špatný nápad“, uvádí se v prohlášení amerického prezidenta Donalda Trumpa, uveřejněném ve středu jeho tiskovou službou.

Předtím turecký prezident Recep Tayyip Erdogan informoval o zahájení operace tureckých ozbrojených sil pod názvem Pramen míru na severu Sýrie, zaměřené proti Straně kurdských pracujících, která je zakázána v Turecku, a teroristické skupině IS*.

„Dnes ráno Turecko, které je členem NATO, vtrhlo do Sýrie. USA neschvalují tento útok a daly Turecku najevo, že tato operace je špatný nápad,“ uvádí se v textu prohlášení.
Trump informoval o absenci amerických vojáků v zóně turecké operace v Sýrii

Američtí vojáci v zóně turecké operace v Sýrii nejsou, prohlásil prezident USA Donald Trump.

„Američtí vojáci v této oblasti nejsou,“ uvádí se v písemném prohlášení Trumpa, věnovaném zahájené turecké operaci.

Předtím vydal rozkaz ke stažení amerických vojsk ze severovýchodu Sýrie před operací Ankary.

„Od prvních dnů, kdy jsem vstoupil na politickou scénu, jsem jasně prohlašoval, že nechci bojovat v těchto nekonečných a nesmyslných válkách, zvláště v těch, které nepřinášejí výhody Spojeným státům,“ dodal Trump.

Ještě před začátkem operace Washington prohlásil, že ozbrojené síly USA se nebudou účastnit vojenské operace a opustí oblast jejího provádění. Později ve Washingtonu prohlásili, že USA nestahují všechna vojska ze Sýrie, ale přemísťují ta, která se nacházejí na severu, přičemž jde pouze o 50 vojáků.

*Teroristická organizace zakázaná v Rusku


2.
označiť príspevok

hokejis muž
   včera, 22:27 avatar
Amici-zradili-kurdov, využili odkopli aj nás odkopnu-pri prvej príležitosti, verit-amikom môže len-trol


21.
označiť príspevok

Thomas Anderson muž
   dnes, 16:46 avatar
Kurdi nemajú čo ponúknuť. Nemajú ropu ani iné zdroje, boli využití ako užitoční idioti. Preto nie je dobré sa miešať do vecí týchto národov. My im nevieme pomôcť, musia si to vyriešiť sami. Ale keď už Američania začali, tak by mali stáť pri svojich spojencoch, tak ako Rusi.


3.
označiť príspevok

Osvietený muž
   včera, 22:41 avatar
A nic jiné neříkal ? Čo na to Baba Vanga ?


4.
označiť príspevok

Osvietený muž
   včera, 22:44 avatar
Facebook odstrihol sieť ruskej propagandy. Aj s napojením na Sputnik

S moskovskou agentúrou podpísala v roku 2017 zmluvu o výmene správ aj TASR. Po kritike ju zrušila.

Najväčšia sociálna sieť Facebook spolu s dcérskou spoločnosťou Instagram zrušili sieť stránok, skupín a profilov, ktoré sa podieľali na dvoch riadených operáciách zameraných na šírenie dezinformácií. Obe majú pôvod z Ruska. Kým jedna cielila na viacero štátov vrátane strednej a východnej Európy, druhá len na Ukrajinu.

Hoci sa expertom nepodarilo odhaliť jednoznačnú spojitosť medzi dvoma operáciami, obe používali podobná taktiku, ktorá spočívala v zakrývaní ich identity a účelu.

„Rušíme tieto stránky a účty na základe ich správania sa a nie obsahu, ktorý uverejňujú. V týchto prípadoch sa ľudia za touto činnosťou navzájom koordinovali a používali falošné účty, aby sa maskovali, a to bolo základom nášho zakročenia,“ uviedla spoločnosť.
Aj blízko Slovenska

V prvom prípade išlo celkovo o zrušenie 289 stránok a 75 profilov na Facebooku. Operovali v štátoch strednej a východnej Európy, oblasti Baltiku, strednej Ázie či na Kaukaze.

Stránky boli prezentované ako nezávislé informačné alebo záujmové, napríklad o počasí, cestovaní, športe, ekonomike či politike. Prepojené s Instagramom však neboli.

Facebook konkrétne menuje krajiny Rumunsko, Lotyšsko, Estónsko, Litva, Arménsko, Azerbajdžan, Gruzínsko, Tadžikistan, Uzbekistan, Kazachstan , Moldavsko, Rusko a Kirgizsko.

Spoločnosť u nich identifikovala prepojenia na zamestnancov moskovskej spravodajskej agentúry Sputnik. Viaceré stránky publikovali správy na témy proti NATO, protestov alebo o korupcii.

Zaujímavosťou sú číselné štatistiky spojené so zablokovanými kanálmi:

okolo 790-tisíc profilov odoberalo zverejňovaný obsah na aspoň jednej zakázanej stránke,
približne 118-tisíc eur zaplatili autori za propagovanie svojho obsahu v eurách, rubľoch a dolároch, prvá platená reklama sa datuje ešte do roku 2013 a posledná je z tohto januára,
stránky vytvorili od augusta 2015 do januára 2019 zhruba 190 udalostí, záujem o minimálne jednu prejavilo 1 200 používateľov, no Facebook nevie, či sa aj skutočne uskutočnili.

Podobnosť s voľbami v USA

Druhá odhalená nekalá aktivita, ktorá zasiahla len Ukrajinu, sa týkala 26 stránok, 77 účtov, štyroch skupín na Facebooku a 41 profilov na Instagrame. Ich majitelia sa vydávali za Ukrajincov a zdieľali miestne správy o počasí, protestoch, NATO a zdravotných podmienkach v školách.

„Zistili sme určité technické prekrývanie s činnosťou s pôvodom v Rusku, ktorú sme identifikovali pred kongresovými voľbami v USA vrátane správania sa, ktoré malo spoločné charakteristiky s predchádzajúcou aktivitou Internetovej výskumnej agentúry [ruská firma prezývaná trollovia z Olgina, ktorá pracuje v záujme ruského biznisu a politiky],“ popisuje sociálna sieť.

Facebook opäť sumarizoval:

asi 180-tisíc používateľov sledovalo aspoň jednu zo stránok,
približne 55-tisíc profilov sa prihlásilo k odberu obsahu z minimálneho jedného účtu na Instagrame,
uhradených bolo v prepočte okolo 22-tisíc eur za propagovanie príspevkov na Facebooku a Instagrame, dialo sa tak celý rok 2018.

Sľubujú ďalšie zdokonaľovanie

Sociálna sieť avizuje, že hoci dosiahla pokrok v zasahovaní proti zneužívaniu jej služieb, musí pokračovať v zlepšovaní sa, zdokonaľovaní technológií, najímaní ďalších ľudí a rozvíjaní spolupráce s právnikmi, bezpečnostnými expertami a ďalšími firmami.

Práve ich vzájomná pomoc vraj bola „kritická“ pri aktuálnom vyšetrovaní. Facebook tému riešil na úrovni Spojených štátov i s národnými inštitúciami v zasiahnutých krajinách.

Dôraz na aktuálne potreby chce americká spoločnosť klásť práve aj v súvislosti s blížiacimi sa voľbami v Európe. Voliči vo všetkých členských štátoch Európskej únie si napríklad budú vyberať nových zástupcov do europarlamentu. Na Slovensku prebehne aj voľba hlavy štátu.

Správy mala brať aj štátna TASR

Spomínaná agentúra Sputnik sa dostala do pozornosti na Slovensku v roku 2017, keď s ňou podpísal zmluvu na výmenu obsahu vtedajší šéf štátnej TASR a súčasný riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník.

„Do spolupráce s ďalšou agentúrou sme vstúpili aj preto, aby sme mali priamy a nesprostredkovaný prístup k jej databáze, čo nám poskytuje ešte lepší priestor na to, aby sme vedeli hneď vyhodnotiť, čo je prípadný hoax, čo nie a upozorniť na to,“ komentoval podľa Omédiách.com Rezník.

TASR napokon od dohody odstúpila. Tému riešila jej správna rada, ktorú na to vyzval vtedajší minister kultúry Marek Maďarič.

Agentúra informovala, že za obdobie platnosti zmluvy neprebrala žiaden obsah a začala ho preverovať „viac ako kedykoľvek predtým“, písalo Mediálne.sk.

Publikovaním zahraničných správ sú známe aj sporné slovenské weby. Šéfredaktor Róbert Sopko jedného z nich – HlavnéSprávy.sk – nedávno pre reláciu Reportéri RTVS dával od zodpovednosti ruky preč. „Zjavne to je prebratý článok. (...) To znamená z oficiálnej tlačovej agentúry Ruska. Ak oni dali nepravdivý článok, vieš, ako my môžeme overiť, že je nepravdivý?“ reagoval na konfrontáciu so zverejňovaním nepravdivých správ.

zive.aktuality.sk Tento odkaz smeruje mimo DF.sk


5.
označiť príspevok

Osvietený muž
   včera, 22:46 avatar
Sputnik je ruská zpravodajská agentura, internetový portál a rádiový rozhlas provozovaný ruskou státní tiskovou agenturou Rusko dnes. Byla založena jako následovník restrukturalizované stanice Hlas Ruska v roce 2014. Sputnik také provozuje českojazyčnou verzi Sputnik Česká republika

Dle české kontrarozvědky BIS patří Sputnik vedle Russia Today mezi hlavní zdroje Ruskem rozšiřované státní propagandy v Česku,

představující bezpečnostní hrozby pro Česko a Evropskou unii.

Studie Masarykovy Univerzity v roce 2016 zařadila Sputnik mezi hlavní zdroje ruské propagandy v ČR

cs.wikipedia.org Tento odkaz smeruje mimo DF.sk


6.
označiť príspevok

Kasafran
   včera, 22:47 avatar
(2) Hokerjis,
je to, žiaľ, pravda - veď koho oni od počiatku svojej štátnej existencie až doteraz vo svete nezradili, neokradli, nepodviedli,
nezotročili a nepovraždili, a to akýmkoľvek pre nich vhodným spôsobom...?


7.
označiť príspevok

Osvietený muž
   včera, 22:47 avatar
Hlavné správy sú internetový denník. Podľa komisie Konspiratori.sk je zaradený medzi konšpiračné médiá.[1] Šéfredaktorom je Róbert Sopko. Hlavné správy spolupracujú s občianskym združením Slovensko-ruská spoločnosť Jána Čarnogurského. Pre Hlavné správy tiež pod pseudonymom Eugen Rusnák píše Rus Jevgenij Paľcev

Hlavné správy sú kritizované za poskytovanie priestoru na šírenie konšpiračných teórií, zaujaté spravodajstvo[7][8], dezinformácie, vojnovú a prokremeľskú propagandu

V novembri 2018 sa ukázalo, že od 2015 pre Hlavné správy pod pseudonymom Eugen Rusnák píše Rus Jevgenij Paľcev, ktorý udržiava kontakty s pracovníkmi ruskej mediálnej skupiny Rossija Segodňa (Rusko dnes, kam patrí aj agentúra Sputnik), financovanej Kremľom. Návštevy Sputnika potvrdzujú fotografie Miloša Zverinu z januára 2018, podľa ktorého Paľcev „preberá články z týchto médií“. Európsky parlament pritom agentúru Sputnik označil za jeden z nástrojov, cez ktoré sa Kremeľ snaží „spochybniť demokratické hodnoty, rozdeľovať Európu, získavať domácu podporu a vytvárať dojem zlyhávajúcich štátov vo východnom susedstve EÚ“.

sk.wikipedia.org Tento odkaz smeruje mimo DF.sk


8.
označiť príspevok

Osvietený muž
   včera, 22:49 avatar
Rusko vypustilo propagandistický Sputnik, nově má i českou verzi

K řadě „nezávislých“ webů, které v České republice šíří zprávy s proruskou propagandou, přibyl nový projekt nesoucí název Sputnik. Web pojmenovaný podle první umělé družice Země je v jednom podstatném ohledu jiný: zcela otevřeně přiznává, že je dílem ruského státního mediálního koncernu.

Je laděný do oranžovočerna, stejně jako svatojiřská stuha, symbol ruské vojenské slávy, vítězství nad nacisty a donbaských povstalců. Vydává zprávy. A ty zprávy jsou psané solidní češtinou. Seznamte se, jmenuje se Sputnik. Po družici, jejíž pípání z kosmu způsobilo na Západě, přesvědčeném o své technické převaze, v roce 1957 „sputnikový šok“.

V první den svého oficiálního provozu například českým čtenářům nabídl titulky „Putin si sníží plat“, „Ruská armáda je nejsilnější v Evropě“, „Obama nenávidí Rusko“ či „Kyberberkut rozdrtil ukrajinská ‚informační vojska‘“.

Projekt je dílem ruského státního mediálního koncernu Rossija segodňa. Po řadě anonymních webů, prezentujících jednoznačně proruský obsah (například portál Aeronet označil protest proti prezidentovi Zemanovi jako Američany řízený pokus o puč), tak v Česku působí i propaganda „přiznaná“.

Svou českou stránku přitom měla i rozhlasová stanice Hlas Ruska, takže nejde o úplnou novinku. Texty na stránkách Sputniku jsou nicméně psané lepší češtinou a celý web je multimediálněji pojatý. „Hlas Ruska mění svůj název a změní se i jeho webová stránka. Ode dneška se budeme nazývat zpravodajská agentura a rozhlas Sputnik,“ stojí v záhlaví zřejmě končící stránky Hlasu Ruska.

V rámci centralizace mediální moci v Rusku byly totiž Hlas Ruska a agentura RIA Novosti spojeny právě pod hlavičku zmíněného koncernu Rossija segodňa. Jeho šéfa Dmitrije Kiseljova, známého například větou „Ukrajina neexistuje“ či výzvami k pálení srdcí zemřelých homosexuálů, jmenoval přímo prezident Vladimir Putin.

Není bez zajímavosti, že Sputnik sám sebe v úvodu tiskové zprávy neoznačil za zpravodajský, nýbrž za názorový web. „Úkolem (...) je seznamovat čtenáře s různými názory na aktuální mezinárodní témata,“ stojí ve zprávě.

Agenturu Sputnik řídí Margarita Simoňanová, drobná tmavovláska, která se v pouhých pětadvaceti letech v roce 2005 stala šéfeditorkou nově založené televize RT. Z té se pod jejím vedením stala účinná a vlivná platforma pro šíření ruského pohledu na světové dění. Simoňanová se tímto cílem ostatně nikdy netajila a to, že o něm veřejně mluvila, označovala za přednost.

„Sputnik je moderním hromadným sdělovacím prostředkem, který se od jiných médií liší v první řadě výběrem témat, úhlem pohledu a chápáním světa,“ řekla.
Ruskou propagandu sledujeme, ubezpečují zpravodajci

Skutečnost, že Sputnik tímto způsobem vstoupil na českou mediální scénu, podle všeho neunikla české kontrarozvědce BIS. „Působením, vlivy a tvorbou ruské propagandy se zabýváme, je to téma, kterému věnujeme pozornost,“ řekl iDNES.cz její mluvčí Jan Šubert k dotazu, zda vznik webu zpravodajci zachytili.

„Zpravodajská služba nemůže být konkrétní, nicméně shodné rysy propagandy totalitních a autoritářských režimů obecně lze označit. Prvořadým úkolem propagandy režimů s mocenskými ambicemi je vrážet klín, rozdělovat a štěpit, pomlouvat instituce a vlády, vytvářet chaos a destabilizovat,“ vypočetl.

BIS se podle něj zmíní o ruském působení i ve výroční zprávě za rok 2014, stejně jako v předešlých letech. Ve zprávě za rok 2013 například stojí, že se Rusko snažilo využít otevřeného i utajeného politického, mediálního a společenského vlivu k podpoře svých ekonomických zájmů. Ruská vášeň pro vlivová či aktivní opatření podle zprávy přetrvává dodnes (veřejná verze zprávy BIS je zde).

Zdroj: www.idnes.cz Tento odkaz smeruje mimo DF.sk


9.
označiť príspevok

Osvietený muž
   včera, 23:05 avatar
Turecko aj Lotyšsko nedávno zablokovali prístup k ruskému provládnemu serveru. Analytici sa zhodujú, že je to nástroj kremeľskej informačnej vojny, rozdeľujú sa však v tom, ako voči nemu vystupovať.

Hovoria mu aj BuzzFeed ruskej propagandy. Spravodajský server platený a kontrolovaný Kremľom s akčnými titulkami a moderným dizajnom sa od jesene 2014 šíri v rôznych jazykových mutáciách po svete.

Má svoju českú, poľskú, nemeckú alebo čínsku verziu. A jeho prevádzkovateľom je vládna agentúra Rusko Dnes (Rossija Sevodňa).

Posledné týždne však jeho doménu stopli v dvoch krajinách. V Lotyšsku, kde žije významná ruská menšina, a v Turecku, ktoré sa vlani na jeseň po zostrelení ruského lietadla nad svojím územím dostalo do otvoreného konfliktu s Moskvou.

Ankara nedávno zamietla na medzinárodnom letisku v Istanbule aj vstup šéfredaktorovi tureckej mutácie Sputnika.
Cenzúra alebo obrana pred informačnou vojnou?

Zablokovanie v Turecku označila podľa ruského servera newsru.com šéfredaktorka provládneho Sputnika Margarita Simonjanová ako tvrdú cenzúru tureckej vlády, kde sa podľa nej už len ťažko dá hovoriť o slobode slova. Podobne sa vyjadrila aj v prípade Lotyšska s tým, že ide proti európskym hodnotám.

A rovnaké slová o neskrývanej cenzúre použil aj jej zamestnávateľ – ruská vláda.

Riga sa rozhodla zavrieť lotyšský Sputnik po mesiaci od spustenia lotyšskej verzie. Okrem iného aj v súvislosti s ohrozením teritoriálnej celistvosti, nezávislosti a suverenity Ukrajiny.

Lotyši pripomínajú, že šéf agentúry Rusko Dnes Dmitrij Kiseľov je na zozname protiruských sankcií, ktoré na Moskvu uvalila EÚ aj viaceré západné krajiny po anexii ukrajinského polostrova Krym. Kiseľov sám seba považuje za bojovníka v informačnej vojne.

Lotyšská diplomacia vyzvala na zamietnutie registrácie pre Sputnik slovami, že ide o ruskou vládou kontrolovaný informačný kanál, ktorého cieľom je šírenie propagandy a dezinformácií. V tom sa jej názor nelíši od väčšiny analytikov, otázny je však postup, ktorý voči Sputniku v Rige zvolili.

„Zakázanie Sputnika je precedens a uvidíme, aké to bude mať dôsledky a následky. Každopádne, lotyšské úrady Sputnik nezakázali, iba mu zrušili doménu SputnikNews.lv, a je preto možné, že si Sputnik nájde inú cestu k lotyšskému publiku. V Česku napríklad funguje na doméne cz.sputniknews.com, a nie sputniknews.cz,“ povedala pre Denník N analytička Ivana Smolenová z Pražského inštitútu bezpečnostných štúdií (PSSI).

Sputnik

Spustila ho ruská vládna agentúra Rusko Dnes (Rossija Segodňa) 10. novembra 2014.
Mal nahradiť v zahraničí agentúru Ria Novosti a Hlas Ruska.
Podľa západných analytikov je jedným z nástrojov informačnej vojny Ruska proti Západu.
Sama agentúra si dáva prívlastok „alternatívneho média“.
Vysiela aj ako rádio v 30 svetových jazykoch v 130 mestách v 34 krajinách sveta.
Jazykové mutácie: ruská, abcházska, azerbajdžanská, arabská, arménska, čínska, česká, krymsko-tatarská, afganská verzia v dárijčine, anglická, estónska, francúzska, fínska, nemecká, gruzínska, hindská, kazašská, kirgizská, lotyšská, moldavská, poľská, portugalská, afganská verzia v jazyku paštu, španielska, srbská, turecká, tadžická, uzbecká, ukrajinská, japonská.

Sporné podľa nej ostáva, či takéto kroky nepomôžu Sputniku v zvyšovaní popularity a získavaní si nových čitateľov či poslucháčov.

„Už teraz veľa ruských a proruských médií samo seba zobrazuje ako obete mainstreamu, zlého Západu a politikov, ktorí im neprajú či utláčajú slobodu. Takýto krok môžu potom použiť na výpady, že aj Západ sa snaží potlačovať slobodu slova. To však nič nemení na tom, že Sputnik nie je relevantným médiom, ale nástrojom ruskej propagandy a často šíri klamstvá a dezinformácie,“ dodáva analytička Smolenová.

Bez ohľadu na to, akokoľvek je Sputnik deštrukčné médium, ruská politologička Jekaterina Šulmanová si myslí, že blokovaniu zo strany štátu by sa radšej malo vyhnúť. „Až kým priamo neporušujú domáce zákony. V každom prípade je to však v kompetencii Lotyšska,“ povedala Denníku N.
Zbraň alebo médium?

Naopak, ukrajinský politológ Anton Šechovcov, ktorý po ruskej anexii emigroval z Krymu, si myslí, že dôvod na zákaz tam je.

„Odkedy ruské autority otvorene vyhlásili informačnú vojnu proti západným krajinám, ani Sputnik, ani RT sa nemôžu považovať za normálne médiá, ale ako inštrumenty ruskej propagandy,“ povedal Šechovcov pre Denník N. Aké sú jeho účinky na názory ľudí či politickú kultúru, sa dá podľa neho len veľmi ťažko zmerať a zrejme sa to uvidí až v strednodobom meradle.

„Ťažko by sme mali považovať Sputnik za normálne médium. Postup voči takýmto propagandistickým nástrojom Kremľa nie je jednoduchý, jeho zákaz môže byť totiž vnímaný ako niečo, čo ide proti slobode slova. V skutočnosti však ide naozaj o nástroj, ktorý často spĺňa kritériá šírenia paniky, ako sa napríklad ukázalo v prípade vymysleného znásilnenia dievčaťa Lízy v Berlíne,“ povedal Denníku N nemenovaný európsky diplomat, ktorý sa zameriava práve na boj s ruskou informačnou vojnou.

Podľa neho európske krajiny stále dostatočne nevyužívajú nástroje, ktoré majú k dispozícii. Veľmi tiež ocenil nový slovenský projekt Konšpirátori.sk, ktorý je databázou konšpiračných a propagandistických stránok. Cieľom je, aby seriózne firmy také servery nepodporovali svojou inzerciou. „V EÚ si to už mnohí všimli a veľmi ich to zaujalo,“ povedal Denníku N zdroj z prostredia európskej diplomacie.

Na rozdiel od tvrdo konšpiračných médií ako aeronet.cz sa Sputnik snaží vytvárať dojem seriózneho média, ktoré bežne cituje aj západné médiá, ktorým chce robiť „alternatívu“.
Sputnik ako spojka

Sputnik sa síce deklaruje ako alternatívne médium, ktoré vysiela to, o čom sa nehovorí, ale v skutočnosti je aj akýmsi kompasom pre šíriteľov lokálnych verzií kremeľskej propagandy. Napríklad český Sputnik podľa Smolenovej funguje ako spojka medzi ruskými médiami a českými a slovenskými proruskými médiami a internetovými stránkami.

„Naratívy a dezinformácie, ktoré vznikajú v Moskve, prekladá Sputnik do češtiny a takéto dezinformácie si potom medzi sebou preberajú, pretvárajú a šíria ďalej proruské webstránky a neformálne skupiny. Zveličene je to niečo ako jeden z ‚trendsetterov‘ alebo inšpirácií medzi proruskými médiami v Česku a na Slovensku. Takže si myslím, že je český Sputnik vo svojej činnosti aj dosahu úspešný,“ hovorí Smolenová.

Projekt pritom Moskvu stojí nemálo peňazí, len na spriaznenú televíziu RT napríklad podľa BBC dal Kremeľ v roku 2015 až 330 miliónov dolárov.

Okrem rôznych účelovo vykreslených správ je Sputnik jednoducho kanálom pre ruských predstaviteľov a im spriaznených analytikov či zahraničných politikov. Sputnik šíri po celom svete vyhlásenia ruského prezidenta Vladimira Putina bez toho, aby ich konfrontoval s realitou. Putinove obvinenia, že v Turecku prakticky prebieha občianska vojna, mohli napríklad podľa nemeckého Spiegelu vyprovokovať Ankaru do „vypnutia“ Sputnika.
Protieurópsky kanál

Kremeľský server tiež okato dáva priestor odporcom Európskej únie. Napríklad, ako si všimol expert na informačnú vojnu Ben Nimmo, tým, čo propagujú odchod Veľkej Británie z EÚ. Najradšej dáva priestor stúpencom brexitu ako starostovi Londýna Borisovi Johnsonovi či proruským nacionalistom, akým je napríklad Nigel Farage.

Podľa analytika z londýnskeho Institute of statecraft Sputnik nie je alternatívnym, ale v skutočnosti jednostranným otvorene nepriateľským médiom proti mainstreamu, ktorý tlačí Britániu na odchod z Európskej únie, či hlásnou trúbou proruských členov Európskeho parlamentu.

Obľúbenými zdrojmi Sputnika sú politici z okrajového spektra, ktorých spája obdiv k Putinovi a odpor k západným hodnotám. Veľmi častým hosťom v Sputniku bol napríklad v januári zosnulý komunistický poslanec z Česka Miroslav Ransdorf bez toho, aby mu niekto oponoval.

Niekedy sa Sputnik jednoducho nezdráha úplne prekresliť realitu, ako sa to stalo francúzskemu diplomatovi pri NATO Jeanovi-Baptistovi Matteiovi počas konfliktu medzi Ruskom a Tureckom po zostrelení ruského lietadla.

Diplomat sa posťažoval, ako Sputnik zmenil jeho citát na „čistú fikciu“, keď jeho údajné vyjadrenie využili na vykreslenie stretnutia v Aliancii ako tvrdú kritiku Turecka. To sa však nestalo, v skutočnosti sa všetci členovia NATO aj slovami jej šéfa Jensa Stoltenberga postavili za Turecko a ochranu jeho suverenity.

Podobne ako vo vymyslenom prípade znásilneného dievčaťa v Berlíne sa ani Sputnik netrápil s tým, aby sa ospravedlnil a vykonštruovanú správu stiahol.


10.
označiť príspevok

Osvietený muž
   včera, 23:09 avatar
Odomkli sme: Propagandu pre Hlavné správy píše Rus, ktorý sa chodí radiť do agentúry Kremľa

Najvplyvnejší dezinformačný web na Slovensku má napojenie na agentúru financovanú ruským štátom. Ukázalo sa to vďaka prerieknutiu sa konšpirátorov na Facebooku.

Začalo sa to malým incidentom na bratislavskom letisku. Koncom októbra slovenskí policajti dočasne zadržali dvoch cudzincov, ktorí prileteli z Moskvy. Mladú Srbku a Rusa trvalo žijúceho na Slovensku.

Cestovali s niekoľkými píšucimi autormi slovenskej dezinformačnej scény a tí okolo incidentu urobili hurhaj. Konšpiračný časopis Zem a vek na Facebooku napísal, že polícia cudzincov šikanovala a správala sa k nim ako k teroristom. Pri opisovaní odhalili aj totožnosť zadržaného Rusa.

„Slovenská polícia zadržala občianku Srbska Milicu J. spolu s novinárom Hlavných správ a Zem a vek Evgenijom Paľcevom,“ napísal Zem a vek.

Status po pár hodinách upravili. Vymazali meno Paľceva aj názvy médií, pre ktoré pracuje, informácia si však už žila vlastným životom.

Pod cudzím menom

Poznámka o Paľcevovi zaujala ľudí, ktorí sa zaoberajú dezinformačnými médiámi. Pre Hlavné správy totiž nikto s takýmto menom nepíše. Administrátori stránky Dezinformácie, hoaxy a propaganda preto začali zisťovať, o koho ide, a prišli na nové informácie o fungovaní najvplyvnejšieho dezinformačného webu na Slovensku.

Z ich pátrania vyplynulo, že Jevgenij Paľcev pre Hlavné správy skutočne píše, podpisuje sa však ako Eugen Rusnák. Pod týmto menom už niekoľko rokov vychádzajú články, ktoré sú najtvrdšou verziou kremeľskej propagandy na slovenskom internete.

Rusnák alias Paľcev vychvaľuje separatistov na východnej Ukrajine, šíri alternatívne verzie o otrave agenta Skripaľa či zostrelení malajzijského boeingu nad územím Ukrajiny v roku 2014, propaguje motorkárske jazdy Nočných vlkov, ktorí fungujú ako predĺžená ruka Vladimira Putina.

Čo je podstatnejšie: ukázalo sa, že Paľcev udržiava kontakty s pracovníkmi ruskej mediálnej skupiny Rossija Segodňa (Rusko dnes), ktorú financuje Kremeľ. Na Facebooku je niekoľko fotografií, na ktorých Paľcev rokuje v priestoroch agentúry Sputnik, ktorá spadá pod túto mediálnu skupinu.

„Preberali praktické veci“

Fotografie sú z januára 2018. Na návšteve Sputnika sprevádzal ruského novinára jeho kamarát Miloš Zverina, ktorý je známy ako propagátor slovanskej vzájomnosti. Zverina to potvrdil, keď mu Denník N zavolal.

V Sputniku sa Paľcev podľa Zverinu potreboval dohodnúť na nejakých podrobnostiach spolupráce. „On preberá články z týchto médií. Rozprávali sa napríklad o tom, ako používať tie informácie z pohľadu autorstva, hovorili o fotobanke, ktorú majú k dispozícii,“ vysvetľoval Zverina.

Agentúru Sputnik založil Kremeľ v roku 2014 s cieľom ovplyvňovať verejnú mienku v krajinách Európskej únie aj postsovietskeho priestoru. Má viac jazykových mutácií vrátane českej, ktorá sa venuje aj dianiu na Slovensku.

Európsky parlament označil Sputnik za jeden z nástrojov, cez ktoré sa Kremeľ snaží „spochybniť demokratické hodnoty, rozdeľovať Európu, získavať domácu podporu a vytvárať dojem zlyhávajúcich štátov vo východnom susedstve EÚ.“

Vďaka Paľcevovi sa ukázalo, že súčasťou kampane je aj slovenský web Hlavné správy.

Len poškodený pas

Incidentu na letisku, ktorý na Paľceva upriamil pozornosť, zrejme nie je potrebné pripisovať príliš veľkú pozornosť. Spolupracovník časopisu Zem a vek Ratko Sudecký ho na internetovom rádiu Infovojna opisoval ako politicky motivovaný zásah štátu, polícia hovorí o administratívnych dôvodoch: Srbka mala prepadnuté povolenie na pobyt, preto ju vrátili do Moskvy, a Paľcev mal menšie problémy s pasom.

„Štátny príslušník Ruskej federácie bol len kontrolovaný pri hraničnej kontrole, pričom mal poškodený pas a vznikol problém pri lustrácii v informačných systémoch,“ vysvetľuje hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová.

Sudecký o Paľcevovi povedal, že s Hlavnými správami spolupracuje len občas, inak sa venuje skôr prekladateľským aktivitám. „Pán Paľcev do Ruska necestoval ako novinár Hlavných správ, ale ako tlmočník a prekladateľ pre pána Zverinu,“ dodal Sudecký.

Novinár s ruskou školou

O tom, že by Jevgenij Paľcev bol iba prekladateľ, sa dá pochybovať. Zverina pre Denník N potvrdil, že počas ich januárovej návštevy Sputnika bol Paľcev hlavnou postavou a komunikoval s pracovníkmi agentúry.

„Pán Paľcev rokoval o nejakej spolupráci, ja som ho len sprevádzal, aby som nemusel čakať niekde na chodbe,“ opisoval Zverina okolnosti ich návštevy.

Na rovnaké miesto sa vrátili aj teraz v októbri. V budove mediálneho domu Rossija Segodňa sa podľa Zverinu konala konferencia Náboženstvo a svet, na ktorej rečnil aj Paľcev.

Denník N sa skúšal spojiť aj s Paľcevom. Cez jeho kamaráta Zverinu sme mu nechali odkaz, že o ňom pripravujeme článok. Paľcev sa neozval. Nereagoval ani šéfredaktor Hlavných správ Róbert Sopko, ktorého sme oslovili prostredníctvom e-mailu.

Zverina hovorí, že Paľcev je moskovský rodák, pred tridsiatimi rokmi tam študoval a neskôr pracoval ako novinár. Z tých čias podľa Zverinu dobre pozná aj budovu, kde dnes sídli Sputnik.

Ide o obrovský komplex zo 70. rokov na Zubovského bulvári, ktorý pôvodne postavili pre mediálnu agentúru Ria Novosti. V minulosti tam sídlilo aj Rádio Moskva, ktoré vysielalo do zahraničia. V ktorom médiu Paľcev vtedy pracoval, už Zverina nevedel.

Kto je Paľcev

Na Slovensko sa Paľcev presťahoval v prvej polovici 90. rokov. „Našiel si manželku Slovenku a rozhodli sa žiť u nás,“ hovorí Zverina.

Novinárčinou sa živil aj na Slovensku. Podľa Zverinu písal napríklad správy o dianí z Nitrianskeho kraja.

Jeho slová potvrdzuje mediálny archív Newton Media. Autor Eugen Paľcev písal napríklad pre Roľnícke noviny, neskôr spolupracoval s regionálnymi týždenníkmi MY, ktoré patria vydavateľstvu Petit Press. Posledný článok v archíve je z novembra 2014.

Popri tom sa venoval aj prekladaniu kníh, ktoré – ako upozornil na Facebooku aktivista Juraj Smatana – odhaľovali napríklad „utajenú slovansko-árijskú minulosť“.

Angažoval sa aj v komunite Rusov žijúcich na Slovensku. Na stránkach Zväzu Rusov na Slovensku je informácia, že pracoval v časopise ruskojazyčnej menšiny s názvom Vmjeste (Spolu). „Ruská komunita sa, samozrejme, stretáva a vedia o sebe,“ poznamenal Zverina.

Tvorba na Hlavných spravách

Na Hlavných správach sa meno Eugen Rusnák prvýkrát objavilo v máji 2015. To sa zhoduje s tým, čo hovorí o Paľcevovej tvorbe jeho kamarát Zverina. „V Hlavných spravách ho sledujem nejaké dva až tri roky. Občas pošle na e-mail článok, ktorý napíše,“ hovorí.

Články podpísané Eugenom Rusnákom nekriticky preberajú informácie zo zdrojov blízkych Kremľu, prípadne nikým neuznanej Doneckej ľudovej republiky.

Prečítajte si len niekoľko titulkov z jeho začiatkov: „Pápež František daroval Putinovi medailu s anjelom, ktorý prináša svetu mier a spravodlivosť“, „Občania ostrovných štátov Vanuatu a Samoa sú pre EÚ dôveryhodnejší než obyvatelia Ukrajiny a Gruzínska“, „Ruské stíhačky SU-24 preleteli nad americkým torpédoborcom Ross. Torpédoborec v panike utiekol“.

Autor podpisujúci sa ako Rusnák zverejňoval aj tri články denne. Vyznenie zostalo prakticky nemenné. Počas futbalových majstrovstiev Európy v roku 2016 napísal oslavný text o ruských „rowdies“, ktorí zbili Angličanov. Výtržnosti, po ktorých zostalo tridsať zranených, nazval „Kurskou bitkou v Marseille“.

Tento rok po otrave agenta Skripaľa rozvíjal konšpiračné teórie o tom, že za útokom môžu stáť Briti, ktorí sa tak snažia vyrobiť zámienku pre obnovenie bojov na Ukrajine.

Medzi Nočnými vlkmi

Čo vlastne dokazuje, že autorom článkov Eugena Rusnáka je skutočne Paľcev? Okrem časovej zhody, prokremeľského vyznenia jeho textov či zhody v krstnom mene existujú aj ďalšie súvislosti.

Napríklad v máji tohto roku priniesli Hlavné správy niekoľko oslavných reportáži o jazde motorkáskeho klubu Noční vlci po Bielorusku. Podpísaný bol pod nimi Eugen Rusnák. V článkoch referoval, ako motorkárov všade vítajú, ako sa s nimi zdravia vojnoví veteráni, aké darčeky preberá ich vodca Alexander „Chirurg“ Zaldostanov.

Na bieloruskom turné motorkárov bol aj Zverina, ktorý tam so Zaldostanovom zasadil lipu, a nechýbal tam ani Paľcev. Vidieť ho na niekoľkých fotografiách s motorkármi. Na jednej pózuje so Zverinom aj Zaldostanovom, držiac slovenskú vlajku.

Hlavné správy pravidelne propagujú aj aktivity Paľcevovho kamaráta Zverinu, ktorý vedie občianske združenie Slavica. Píšu o jeho prednáškach, o knihách, ktoré Slavica vydáva, o cestách Zverinu do slovanských štátov. Väčšinu článkov podpisuje Eugen Rusnák.

Ako si vysvetľuje Zverina, že sa jeho kamarát Paľcev nepodpisuje vlastným menom?

„Neviem, prečo používa pseudonym, ale nie je to predsa nič neobvyklé,“ odpovedal pre Denník N.

Ako funguje propaganda

To, že na Slovensku pôsobí kremeľská propaganda, už priznávajú aj štátne inštitúcie. Prvýkrát to oficiálne konštatovalo ministerstvo vnútra v júni 2016. „Slovensko sa tak ako ostatné štáty v strednej a vo východnej Európe stalo predmetom informačného pôsobenia vplyvových štruktúr Ruskej federácie,“ napísalo vo vyhlásení pre médiá.

Detailnejšie je táto kampaň rozoberaná v návrhoch novej bezpečnostnej a obrannej stratégie, ktoré dokončili minulý rok.

„Škodlivá strategická propaganda vrátane dezinformačných aktivít má potenciál polarizovať spoločnosť, rozvracať politický systém, oslabiť dôveru občanov v demokratický a právny štát, ich vôľu brániť ho a spochybňovať význam členstva Slovenskej republiky v NATO a EÚ,“ píše sa v návrhu obrannej stratégie.

Tieto dokumenty vlani prešli vládou, na naliehanie SNS sa však už nedostali na rokovanie parlamentu.

Jedným z prejavov kremeľskej propagandy sú fiktívne spravodajské weby. Vzbudzujú dojem, že ide o štandardné internetové spravodajstvo, v skutočnosti robia permanentnú proruskú kampaň proti Západu.

V Pobaltských štátoch je takýmto prípadom stránka Baltnews. Časopis .týždeň nedávno pripomenul, že lotyšská tajná služba zistila, že Baltnews je financovaný ruskou vládou, ktorá na to využíva aj schránkové firmy v Srbsku či na Cypre.

Novinári z amerického portálu Buzfeed získali prepis internej komunikácie, na ktorej človek z Baltnews dostáva inštrukcie od pracovníka mediálnej skupiny Rossija Segodňa.
Doposiaľ len Rostas

Dôkazy, že podobne to môže fungovať aj na Slovensku, doteraz chýbali. Jedinú výnimku predstavoval šéfredaktor časopisu Zem a vek Tibor Eliot Rostas, ktorý sa v roku 2014 nechal nachytať, ako si pýta peniaze ruského veľvyslanca na Slovensku Pavla Kuznecova.

Podľa uniknutej nahrávky rozhovoru sa Rostas pýtal, či by v Rusku „existoval záujem podporovať na Slovensku osoby či médiá, ktoré by sa snažili informovať čitateľov a zapájať ich do toho“.

Pre Zem a vek príležitostne píše aj Jevgenij Paľcev alias Rusnák, ktorý sa pozná aj s Rostasom. Vlani v októbri boli spolu v Rusku, Zverina zverejnil fotografiu, kde pózujú na Červenom námestí.

Rostasov Zem a vek je síce pomerne známy, jeho okruh čitateľov na webe je však obmedzený. Oveľa zásadnejšie je preto zistenie, že súčasťou kremeľskej propagandy sú aj Hlavné správy.

Tento web je totiž oveľa úspešnejší na sociálnych sieťach. Niektoré jeho články majú tisíce zdieľaní. V jeho prospech hrá aj to, že ľudia si ho môžu ľahko zameniť za bežný internetový denník. Názov „Hlavné správy“ pôsobí neutrálne, hlavná stránka má podobnú štruktúru ako majú aj spravodajské weby, vidieť na ňom aj kontextovú reklamu serióznych spoločností.

Hlavným správam nedávno poskytol rozhovor odchádzajúci policajný prezident Tibor Gašpar, nová ministerka kultúry Ľubica Laššáková (Smer), ich články zdieľa aj podpredseda parlamentu za Smer Martin Glváč.

Z kresťanského webu ku kremeľskému

Web Hlavné správy prevádzkuje košický podnikateľ Róbert Sopko, ktorý vlastní malú tlačiareň na výrobu reklamných predmetov.

Sopko patril medzi kresťanských aktivistov, v roku 2013 pomáhal v Košiciach organizovať prvý Pochod za život. Hlavné správy najprv fungovali ako portál, ktorý popri preberaní správ z agentúry TASR informoval o dianí v cirkvi.

V roku 2014 po vypuknutí konfliktu na Ukrajine zmenili zameranie a začali chrliť články podporujúce Putinovo Rusko. Nezriedka boli plné výmyslov a dezinformácií.

Hlavné správy sa odvtedy snažia spochybňovať proeurópske smerovanie Slovenska, členstvo v NATO, západnú Európu vykresľujú ako priestor rozvrátený migrantmi.

Denník N vlani zistil, že tri najzdieľanejšie články o migrantoch na slovenskom Facebooku pochádzali práve z Hlavných správ.

Na strane Kočnera

Popri tom poskytujú Hlavné správy nekritický priestor antisystémovým politikom. Pred voľbami 2016 intenzívne podporovali Kotlebovu ĽSNS a čiastočne aj Borisa Kollára. V poslednom čase dávajú priestor sudcovi Najvyššieho súdu Štefanovi Harabinovi, ktorý chce kandidovať za prezidenta.

Intenzívne sa tiež snažia znižovať dôveru k štandardným médiám, propagovali napríklad aj aktivity Mariana Kočnera, ktorý sa snažil formou videí a rôznych klebiet diskreditovať známych novinárov.

Aj toto ide presne v duchu kremeľskej propagandy. Česká Bezpečnostná informačná služba (BIS) pred časom napísala, že jedným z cieľov Putinovho Ruska je dosiahnuť to, aby ľudia prestali veriť štandardným médiám.

„Cieľom ruského informačného pôsobenia je informačné a dezinformačné zahltenie publika, relativizácia pravdy a objektivity, a presadenie motta, že všetci klamú,“ uviedla BIS.


11.
označiť príspevok

PartOFgod muž
   včera, 23:27 avatar
S ruskom na vecne casy a nikdy inak


12.
označiť príspevok

Kasafran
   včera, 23:42 avatar
Osvietený,
si skutočne nenahraditeľným kopírovacím sionfašistickým robotom - aj túto tému si stačil ZAMORIŤ svojimi ôsmimi príspevkami z desiatich...
Tvoji riadiaci dôstojníci musia mať z Tvojich aktivít veľkú radosť až na to, ako som Ťa už viackrát upozornil, nemali by sa uspokojovať s ich produkovanou kvalitou, lebo sionfašistickej politike NWO viac škodí ako prosperuje...
Koľkým dvorom psa robíš? My, Slováci, človeku Tvojho typu a charakteru zvykneme hovoriť, že je štyrom dvorom pes...!


13.
označiť príspevok

Osvietený muž
   včera, 23:48 avatar
Kasafran radosť je málo . Na to sa u nás nehráme .

Ty máš platené za to že lepíš príspevky zo sputnika a ja ti tvoje kopejky nezávidím .

Prisahám ti že som na tvojom príspevku zarobil presne toľko ako ty .

Nie je dvor ako dvor

scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net Tento odkaz smeruje mimo DF.sk


17.
označiť príspevok

0svietený muž
   dnes, 11:19 avatar
Dubai. pelipecky.sk Tento odkaz smeruje mimo DF.sk

Moskva.data.profitour.cz Tento odkaz smeruje mimo DF.sk

Uč sa, trtko.                           


14.
označiť príspevok

hokejis muž
   dnes, 00:11 avatar
Sputnik je špičkové alternatívne médium ktoré stojí v opozícii voči dezinformacnym médiám


15.
označiť príspevok

Kasafran
   dnes, 11:03 avatar
(13) Usvietený,
cvoka Tvojho typu je zrejme nemožné odcvokovať...


16.
označiť príspevok

0svietený muž
   dnes, 11:11 avatar
Kaso, my, "osvietení" präkäkäti, sme si už dávno jedného mentálne retadrovaného sami naklonovali.                    
Súhlasí Kasafran


18.
označiť príspevok

Kasafran
   dnes, 12:20 avatar
(16) 0svietený,
veď aj preto som vyslovil dôvodnú obavu, že nášho usvieteného Osvieteného politického a morálneho cvoka zrejme nebude možné už ničím odcvokovať...


19.
označiť príspevok

Kasafran
   dnes, 13:59 avatar
Senátor Valenta: Turecko je nebezpečný okupant
10.10.2019 13:26

Komentář na facebookovém profilu k tureckému útoku na severní Sýrii
Senátor Valenta: Turecko je nebezpečný okupant

Turecko bylo, je a vždy bude nebezpečným okupantem a mezinárodním agresorem! Turecký vpád do Sýrie je toho jen dalším krvavým důkazem. A bohužel Evropa i další světové velmoci jen bezmocně přihlížejí, jak si Turecko vojensky zabírá další rozsáhlé území a přitom nalhává celému světu, že tím chce pomoci řešit problém hromadné migrace do Evropy.

Je to obdobné, jako když si Turecko nechalo od Evropské unie zaplatit obří sumy za to, že „nezvedne stavidla“ na hranicích a "jakože" nevpustí do Evropy další tisíce nebezpečných migrantů.

Kdy konečně světové velmoci otevřou oči a přestanou s Tureckem hrát tanečky, vyženou ho z NATO a vyšlou jasný vzkaz, že s takovým agresorem se bratříčkovat prostě nebudeme? Historie by nám měla být příkladem.


20.
označiť príspevok

hokejis muž
   dnes, 15:46 avatar
Amíci podrazia aj nás pri prvej príležitosti. Dyť sou to špíny !


22.
označiť príspevok

Kasafran
   dnes, 21:17 avatar
(20) Hokejis,
a čo iné - veď oni majú odjakživa každého na "háku"...!
váš príspevok

Pridávať príspevky môžu iba zaregistrovaní účastníci fóra.

Som zaregistrovaný

nick: heslo:
zostať trvalo prihlásený    
Nie som zaregistrovaný

Vaša prezývka:  

Po zaregistrovaní budete automaticky presmerovaní do tejto témy.

najnovšie príspevky na celom fóre

dnes, 08:30,  co si zarobi. ;)
dnes, 08:08,  Pre Borisa nič neznáme.
dnes, 07:59,  Iba ak z karmického pohľadu :)
dnes, 07:58,  Všetci sa zídeme raz v jednej posteli.... :)
dnes, 07:50,  Kazdy ma co si zasluzi???:)))
dnes, 07:48,  Same dobre spravy!!!:)))
dnes, 07:18,  11. Kotleba sleduje nejaké svoje ciele, to je fakt. Ale čo ak sa tie ciele dajú realizovať v...
dnes, 07:14,  Áno, ľudia chcú slušné Slovensko. A dosť je takých, čo idú na námestia. Len aby sa tá...
dnes, 07:11,  Nerob sa neznalym / hlúpym era *19
dnes, 07:11,  (ad hominem)
dnes, 07:10,  7. Mňa táto téma pozitívne prekvapila, lebo ľudia, ktorí sa nehrbia sú napríklad na...
dnes, 07:08,  Neviem, či antisystému. Všetky strany sa hlásia k demokracii.
dnes, 07:07,  1 - Áno, súhlasím s tým, že som tiež zodpovedný za utrpenie nevinných ľudí a nie som...
dnes, 07:04,  Veď vari je objektívne viditeľný nárast popularity antisystemu v politike, či ?
dnes, 07:02,  Neviem, či je to naozaj pravda, že stále viac ľudí, kvôli tomuto všetkému prestáva...
dnes, 06:54,  149. Osvietený, teda vlastne podľa teba, aj konšpiračné média ľudia potrebujú...... hm...
dnes, 06:49,  Boris napísal teraz niečo s čím v podstate súhlasím. A som prekvapený, lebo čakám, že...
dnes, 06:32,  Ktovie, možno je Kočner tvoj strýco. *39
dnes, 06:29,  Dokonca si ten pojem ešte aj skopíroval z českej wikipedie a zabudol pri tom na konci...
dnes, 06:08,  Áno, dokážeš používať pojmy, ale im nerozumieš. Miesto toho vidíš seba na svojom okolí...
neprehliadnite
df.sk na Facebooku
vyhľadávanie
 
Spoznaním samého seba spoznáš i ostatných.
Prevádzkuje df.sk | TOPlist
(124 377 bytes in 0,600 seconds)