Hoď ma hore
prihlásenie:
Registrácia  |  Zabudnuté heslo
tu sa nachádzate: hlavná stránka  politika  téma
kategórie:  

PARADIGMY UNIVERZITNÉHO VZDELÁVANIA VERSUS BOLONSKÁ REFORMA

6
reakcií
485
prečítaní
Tému 20. decembra 2017, 18:52 založil Kasafran.

podobné témy:

názov témy
posledná
reakcií
10. 07. 2019
394
14. 11. 2010
35
23. 08. 2010
35
18. 08. 2013
3
 
 


1.
označiť príspevok

Kasafran
   20. 12. 2017, 18:52 avatar
PARADIGMY UNIVERZITNÉHO VZDELÁVANIA VERSUS BOLONSKÁ REFORMA
Ján Dudáš
Katedra teoretickej a priemyselnej elektrotechniky, Fakulta elektrotechniky a informatiky, Technická univerzita Košice

(výber časti z autorovej štúdie)

Vývoj vysokého školstva po r. 1989 potvrdil, že neobmedzená autonómia spôsobila jeho devalváciu a degradáciu. Z toho plynie nutnosť jednak redukcie neobmedzenej autonómie a jednak potreba silného a nezávislého kontrolného systému, ktorý má sledovať nielen ich odbornú úroveň, nakladanie s finančnými prostriedkami, ale aj otváranie nezmyselných študijných odborov, fakúlt, katedier a laboratórií. Je nutné vykonať audity plytvania a nekvality, redukovať duplicitné a zbytočné činnosti, tunelovanie, duplicitné odbory apod. Rozšíriť demokratizáciu školstva zakotvením možnosti kontroly dodržiavania internej legislatívy fakúlt a VŠ kontrolnou komisiou z externého prostredia, napr. z odboru kontroly MŠ SR.
Poddanstvo či vazalského ducha nie a nie vykoreniť. K najtragickejším znakom našej súčasnej slovenskej skutočnosti 21. storočia patrí to, že slovenská vedecká a intelektuálna komunita spor nevedie. Preto najmä vajatá.

Spoločnosť by mala začať diskusiu o kvalite školstva. Už Aristoteles požadoval dobre usporiadané školstvo za prvoradú úlohu štátu. Prečo diskusia v celej spoločnosti? Lebo klientom škôl je spoločnosť. Aby občan mal zabezpečené nielen kvalitné životné podmienky, kvalitnú zdravotnú starostlivosť, spravodlivé právo, ale aj aby sa spoločnosť vyvíjala optimálnym spôsobom a prosperovala po každej stránke.

Kvalifikovaná diskusia je prvým krokom k demokracii, následným krokom je schopnosť prijať zodpovedné riešenia v prospech celej spoločnosti. Kvalifikovaná inštitucionalizovaná verejnosti zrozumiteľná diskusia za účasti univerzít, vedeckých pracovísk, politických strán, paralelných občianskych nezávislých združení a nezávislých odborníkov bez tendenčného výberu diskutujúcich s mierou záväznosti pre politické strany by pomohla formulovať koncepcie a stratégie vývoja spoločnosti s akcentáciou morálky zodpovednosti ako spoločenskej hodnoty na všetkých úrovniach.
A štátne tzv. verejnoprávne médiá musia zo zákona poskytnúť dostatočný mediálny priestor aj pre tabuizované témy, obzvlášť keď im platíme pravidelne poplatky. Diskusia je prvým krokom k demokracii, z nej môže vzniknúť nové politické vedomie a u neho tlak na vládu apolitické strany.

Následným krokom je schopnosť prijať zodpovedné riešenia v prospech celej spoločnosti. Pozitívny vývoj Slovenska nemôže nastať bez rozvoja kultúry, vedy, vzdelania a výchovy. Je správne sa opierať o skutočnú vedu, tohto priekopníka cesty za pravdou, ktorá je ako cieľom civilizácie, tak aj jej najlepšou obranou proti nepriateľom. Zdravie civilizácie nakoniec nie je o nič lepšie či horšie než zdravie univerzít (Kováč 2006).
Avšak i štátne tzv. verejnoprávne médiá ako súčasť vládnucich techník soft power (mäkká sila) slúžia hlbokej indoktrinácii, vytvárajú informačné kastráty. Ide o rozvrat objektívnej žurnalistiky. RTVS sa javí svojím spravodajstvom ako rodná sestra židovskej televízie Markíza, vlastnenej cez CME predsedom Svetového židovského kongresu R. Lauderom z New Yorku.

Najefektívnejšie východisko z krízového stavu školstva i spoločnosti reprezentuje adekvátna a efektívna legislatíva a vytvorenie „osvieteného pána“ t. j. sociálneho štátu so svojimi nezastupiteľnými funkciami a jeho vstup do kontroly činností VŠ, ich hodnotenia a usmerňovania finančných tokov na odbory, rozvíjajúce kvalitu života spoločnosti a jej jednotlivcov. Tieto činnosti štátu sú podľa môjho názoru podstatné obzvlášť v eticky i odborne deformovanom prostredí VŠ. Ak použijeme analógiu napr. z poľnohospodárstva, tak pri zasiatím pšenice sa na roli vždy objaví aj kúkoľ a iná burina. Je to prirodzené. Tieto spoločenstvá sú v konkurenčnom vzťahu. Ale je na hospodárovi, aby ich výskyt aspoň minimalizoval - následným ošetrovaním. Tak isto medzi ľuďmi je kúkoľ, burina, sú jednotlivci - paraziti. Parazit je prítomný v každom organizme, v každom spoločenstve. A v spoločnosti, kde 40 - rokov panoval negatívny výber do funkcií - aj na VŠ, táto spoločnosť je premnožená starými parazitmi, ktoré produkujú nových parazitov. A na potlačenie takýchto parazitov v spoločnosti je potrebná legislatíva. Vhodná demokratická a efektívna legislatíva, nie pseudoliberálna a chaos umožňujúca. A je z čoho čerpať - tvorivou aplikáciou z legislatívy prosperujúcich štátov.
To je ale závislé najmä od úrovne politických činiteľov v NR a vláde SR. Súčasní - a to od zmeny v r. 1989 až doteraz - sú v drvivej väčšine len politickí drotári, sem - tam niečo zdrôtovať, či politickí príštipkári - sem príštipok, tam príštipok. Mnohí pokrikujú po sebe ako honelníci, mnohým „trčí slama z topánok“. Navyše sú zaťažení politizmom. Žijú z politiky, namiesto aby žili politike a občanom. A výber politikov závisí od skrytých síl z poza opony politických strán, od stavu spoločnosti a od mechanizmov ich výberu a kontroly. Existujúci systém partokracie riadenej kleptokraciou a asistujúcou sudcokraciou nie je z princípu schopný nájsť východisko z krízy a optimálne riadiť spoločnosť. Čaká nás neľahká doba a svetlo na konci tunela nevidieť (Dudá 2011).

Najjednoduchšie a najúčinnejšie východisko z krízy slovenského školstva je možné iniciovať dohodou na základe konsenzu o uskutočnením všeobecného auditu kvality všetkých škôl s následným prevzatím kontroly nad sieťou škôl štátom (to neznamená zrušenie súkromných či cirkevných škôl) a nekompromisne vyvodiť z auditu dôsledky. Školy, ktoré nemajú podmienky na poskytovanie deklarovaného vzdelania, neposkytujúce nič okrem živobytia pre svojich zamestnancov, školy s absurdnými vzdelávacími programami a podobne, sa zrušia alebo transformujú. Zostanú školy so zmysluplným zameraním, na ktorých učitelia učia, žiaci sa učia, klasifikácia je adekvátna, všade vládne pracovná atmosféra založená na vzájomnom rešpekte, rovnováhe medzi právami a povinnosťami a disciplíne. Ak sa pri tom dokážeme aj baviť a hrať, je to len vítaný bonus, no nie principiálna zásada.
Takúto reformu nebudú chcieť mnohé deti, ktoré sa bez námahy dostanú od nezaslúžených dobrých známok na základnej škole po vysokoškolské tituly, nevyhovuje podstatnej časti ich rodičov a učiteľov (s výnimkou reformy platov). A samozrejme nebude vyhovovať silám – dirigentom vzdelávania, výsledky úsilia ktorých žneme.
Budúcnosť slovenského školstva s vysokou pravdepodobnosťou bude reprezentovať modifikované arabské príslovie: „Psy štekajú a karavána dekadencie celého školstva bude kráčať ďalej“.

Štúdiu recenzovali:
Prof. Ing. Jozef Bača, CSc., Prof. Ing. Jaroslav Husár, CSc., doc. Ing. Ján Vlnka, CSc.
Súhlasí nrbatas


2.
označiť príspevok

Osvietený muž
   20. 12. 2017, 20:50

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



3.
označiť príspevok

Kasafran
   21. 12. 2017, 00:37 avatar
Ožiarený,
ako vidím a čítam túto Tvoju reakciu, opäť produkuješ plody svojho sion-fašisticky naprogramovaného a nadrogovaného mozgu. Ak si vôbec schopný precitnutia, potom ju skús ešte aspoň raz po sebe obsahovo i gramaticky prečítať/skontrolovať...!
A pre Tvojho fanúšika "znovuzrodeného" Veriaceho-4 odporúčam to isté...!
Súhlasí nrbatas


4.
označiť príspevok

Fotooon muž
   21. 12. 2017, 00:41

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



5.
označiť príspevok

Kasafran
   21. 12. 2017, 00:50 avatar
Fotooon,
prepáč mi, ak môžeš, že som nespomenul aj Teba! V tomto máš pravdu, musím to prekonzultovať s mojím obvodným lekárom, ktorého (zatiaľ) navštevujem len v rámci povinných preventívnych prehliadok...
Súhlasí Fotoooon


6.
označiť príspevok

Fotoooon muž
   21. 12. 2017, 00:52

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



7.
označiť príspevok

Kasafran
   21. 12. 2017, 00:58 avatar
Fotoooon,
buď mi aspoň v tomto smere vzorom, možno Ťa budem nasledovať...
váš príspevok

Pridávať príspevky môžu iba zaregistrovaní účastníci fóra.

Som zaregistrovaný

nick: heslo:
zostať trvalo prihlásený    
Nie som zaregistrovaný

Vaša prezývka:  

Po zaregistrovaní budete automaticky presmerovaní do tejto témy.

najnovšie príspevky na celom fóre

dnes, 18:23,  26. ty si úchyl, skoro 30 muz zakladá temy ze mu o tec platí 60 e alimenty. to je zvrátené...
dnes, 18:21,  Pravda sa ti ťažko nesie ty náš staviteľ
dnes, 18:21,  Kokotina jak piča tvoja a jeho chuj.
dnes, 18:20,  Uplynulo 80 rokov od podpísania jedného z najzákernejších paktov v novodobých dejinách -...
dnes, 18:18,  Si internetový úchylák.. To už nezmeníš
dnes, 18:17,  Hamletovsky dobrá
dnes, 18:16,  To nem taliansky, to je piča tvoja.
dnes, 18:15,  Na čo sem miešaš Taliansky jazyk ?
dnes, 18:15,  https://cz.pornhub.com/view_video.php?viewkey=ph5d5459f02b732
dnes, 18:14,  Podelaného toho majú nadmieru . Už len nejaka animacia novej rachjtle chýba a robot FEDOR...
dnes, 18:14,  Žijem tak, aby na mojom vlastnom pohrebe farár povedal : Skontrolujte mu tep, on si z nás...
dnes, 18:11,  Tak neváhaj starý chren a prihlás sa , Ale platí to len pre tých čo robia 12 hodinové...
dnes, 18:10,  Jebe vám do piče spičenej ?
dnes, 18:09,  Poddruhy sú baraminy https://en.wiktionary.org/wiki/baramin Ktovie, čo bolo myslené tým...
dnes, 18:08,  Si kokot ?
dnes, 18:07,  https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/69281269_10213992425077027_7674827625595928576_o.jp...
dnes, 18:06,  Veruže nie, v USA používajú zbrane !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dnes, 18:05,  To nie je vyhrážka to sa premení na realitu a budeš pekne u riaditeľa vysvetlovať ako...
dnes, 18:04,  Prečo robíš zo seba kokota ? *10*10*10*10
dnes, 18:03,  pokročil si z nadávok na vyhrážku? internetový úchyl *08
neprehliadnite
df.sk na Facebooku
vyhľadávanie
 
Najprv sa musíš naučiť milovať, ak chceš byť milovaný.
Prevádzkuje df.sk | TOPlist
(63 011 bytes in 0,397 seconds)